srijeda, 15. lipnja 2011.

O kvalitetnoj jednostavnosti i skusama na zaru



Vjerojatno ste primjetili da kod mene nema kompliciranih recepata i zahtjevnih jela. Dva su tome razloga. Prvi je taj sto kad vidim tecept na pola strane, odmah mi padne razina koncentracije i idem dalje. Jednostavno se ne mogu koncentrirati na vise od 5 koraka. Zato nikad nuklearni fizicar od mene. Drugi razlog je taj sto smatram da su u zivotu najbolje stvari - one jednostavne. Naravno da neke namirnice zahtjevaju odredjenu termicku obradu i dodavanje drugih elemenata, da bismo na kraju dobili jelo zadovoljavajuceg okusa i oku ugodnog izgleda. Upravo po kategoriji oku ugodnog jela cesto otvaram nepoznate blogove...i onda...ah, idemo dalje. Fasciniraju me Ameri kolicinom cudnovatih sastojaka koje ubacuju u svoja jela. Pretpostavljam da u tom slucaju riba nema okus ribe, vec nekog umaka, a mesina ima okus po? Ne znam....

Glorificaram mediteransku kuhinju dakako. Vjerojatno zato jer sam iz tog podneblja. Da sam rodjena u eskimskoj porodici, slavila bih meso sirovog tuljana. Ponekad je bolje ne pitati tko sta jede, jer mozete pasti u iskusenje da za stolom izazovete medjunarodni incident. Kao ja, jednom, kad sam zenu iz Kentucky-a dovela do ruba suza optuzeci je za barbarstvo, nakon sto mi je rekla da su u njenom rodnom gradu pod normalno jedu vjeverice...u gulasu. Danas, kao pametnija sam i starija, pa progutam knedlu i sutim.

Da se vratim na jednostavnu kuhinju. Odusevljava me kad uspijem kupiti dobru hranu. Svijezi komad ribe, breskeve koje mirisu na metar u pol udaljenosti, debele i socne tresnje. Tada ko malo dijete doskakucem do kuce, prznajem da rijetki dijele moje odusevljenje obicnom tresnjom, i vadim tavu, zdijelu...ovisno o nacinu pripreme. Bit jela za mene je  - uzivanje, dozivanje u sjecanju okus iz djetinjstva, miris koji nas je jednom ucinio ...nestasnim. Onaj trenutak kada komad hrane dodiruje nepce, a jezicni pupoljci prepoznaju slano, slatko , ljuto ili kiselo, te salju signale ugode negdje iza hipofize...to je trenutak kad vrijedi zatvoriti oci, duboko udahnuti i zahvaliti na cinjenici da ste svijesni onoga sto jedete, mjesta na kojem zivite i koliko su fantasticne vase kulinarske sposobnosti.




Danas sam uspijela kupit manje skuse. Svijeze, jos u stavu rigor mortis. Ribe su najbolje kad se jedu rukama. Jes da malo smrdite poslije, ali zato postoji limun, pa njime istrljajte prste nakon jela. Neki na rostiljanu ribu stavljaju putar i slicne kerefeke, uvjeravam vas da je riba najbolja sa dvije tri kapi limunovog soka...a ako bas hocete, eto, predlazem gremolatu, mix cesnjaka, svijezeg persina, nastrugane limunove kore i maslinovog ulja.




Dok jedete vazno je sutjeti. Neugodne rasprave i glupa pitanja, samo umanjuju uzivanje u okusu, dodiru i mirisu. Kada vodimo ljubav takodjer ne raspravljamo o dnevno politickim dogadjajima - pa zasto bismo onda dok jedemo. S druge strane, dok vodimo ljubav, dopustena su neka glasanja, ali za stolom nisu. Nekad mi se otme pucketanje jezikom o nepce, onako, sasvim spontano naglasavam kako mi je fino jelo, sto je uvijek docekano prijekornim pogledom. Pih! Nikad od mene dama!




A kad polizete prste, i nekim finim vinom isperete zadnji grumen morske soli, koji se nestasno sakrio pod nepce, nemojte pojesti neki sugavi keks iz spajze...nego, zaronite prstima u zdijelu hladne vode u kojoj se kupaju crvene, debele tresnje. Sada im je vrijeme - sada uzivajte u njima.




Da, zaboravih reci, kvalitetna muzika - dobro je dosla dok pripremate jednostavan i kvalitetan obrok. Kao i kava.

Broj komentara: 18:

  1. prekrasne su ti slike. Slažem se s tobom da našu ribu treba pripremati "po domaći", u najjednostavnijim kombinacijama gdje će njezin okus doći do punog izražaja. Ove trešnje tako sočno i zamamno izgledaju!

    OdgovoriIzbriši
  2. Uživam u tvojim postovima, ove ribica mame. Fotke prekrasne.

    OdgovoriIzbriši
  3. obožavam plavu ribu, a fotke su ti prekrasne, osjećam miris ribe

    OdgovoriIzbriši
  4. Prekrasne slike a i blog ;) pratim :*

    OdgovoriIzbriši
  5. Ovo dodavanje začina nastaje iz čiste potrebe da hrana poprimi neki ukus, tj. to se radi jer je bezukusna. Englezi koriste, npr Jamie Oliver tonu začina a to je iz proste činjenice da se meso koje je bezukusno uglavnom obogati inače ne bi znali šta jedu. Jednom su moji pravili eksperiment u Americi i kada je tata završio roštiljanje piletine, svinjetine, ribe,... rekao nam je da zatvorimo oči i pogodimo koje meso jedemo. Nismo pogodili ništa osim ribe...sve je imalo isti ukus, ali apsolutno isti ukus.
    Dobrim namirnicama začini i travke ne trebaju, možda samo malo, sasvim malo. Zato Ameri na sve stavljaju kečap.

    Mene oduševljavaju tvoji recepti jer u tome se vidi zrelost jednog kuvara. Na žalost ovde sveže morske ribe nema, a rečnu zaobilazim. Skuše nikada nisam videla tako divne i srebrne.

    OdgovoriIzbriši
  6. Apsolutno očarana tvojom pričom...zahvalna na doživljaju i spoznaji da takve diiivne osobe - postoje.
    Dijelim tvoje mišljenje, u svakoj pojedinoj riječi s enalazim, u svakom doživljaju i da, ti jesi dama, prava dama koja zna biti praktična, koja itekako uživa i primjećuje savršene detalje života i sposobna je uživati i doživljavati život kako malo tko umije..!

    OdgovoriIzbriši
  7. Imaš neku magiju u pisanju koja me zaista ponese... I sasvim "običnu" stvar predstaviš "carski"... Fotke su ti ODLIČNE, ma više i ne znam šta reći a da se ne ponavljam...

    OdgovoriIzbriši
  8. Skuše izgledaju odlično. One trešnje na kraju su pravo iznenađenje. Potpuno neočekivane.

    OdgovoriIzbriši
  9. i juuuuuu sto me nahvalite....ajde, drago mi je da se uz moja fantaziranja mozete opustiti i da vam nisam dosadna...:-))

    rea - ispisat cu si tvoj komentar na pidjamu sa prednje strane, tako da to procitam prvo kad se ujutro probudim!

    OdgovoriIzbriši
  10. Meni kao novoj sljedbenici tvoga bloga,tvoje pisanje i sličice su totalna fascinacija...oduševljena sam potpuno,iz perspektive velikog kretivca i gurmana mogu samo reći moj naklon na ovo sve...najljepši ti pozdrav!

    OdgovoriIzbriši
  11. Oduševljena sam tvojim blogom, iskreno!
    Sa zadovoljstvom ću te i dalje čitati i uživati u ovoj ljepoti.

    Lijep pozdrav:)

    OdgovoriIzbriši
  12. Predivne fotografije, sa zadovoljstvom pratim tvoj blog!:)

    OdgovoriIzbriši
  13. Apsolutno sve što si napisala potpisujem.

    OdgovoriIzbriši
  14. Ribe lovimo i grilamo bas ovako dok jos mirisu na more;) Predivno su ti ispale.Uzivanje:) A zasto i da ne;)

    OdgovoriIzbriši
  15. veliki pozdrav onima koji su ovdje prvi puta, a ostalima :-))) ugodan vikend zelim!

    OdgovoriIzbriši
  16. Odličan tekst, uživala sam čitajući. Slikice tako osunčane i toliko složne s ovim tekstom, baš onako kako volim..

    OdgovoriIzbriši
  17. u potpunosti se slažem, manje je više ! iako se nekada volim prihvatiti nečeg kompliciranijeg na kraju često zaključim da je moglo i jednostavije i bilo bi jednako fino.
    Skuše su zvrsne ! A tek trešnjice..., prekrasne !

    OdgovoriIzbriši